Dom Pogrzebowy HAJKO

Infolinia 24/7
+48 509-10-55-55

sposoby postępowania w przypadku zgonu bliskiej osoby

Śmierć bliskiej osoby to bardzo trudna chwila. Pogrążeni w żalu nie myślimy racjonalnie, jednak aby zapewnić osobie zmarłej godny pochówek musimy znaleźć w sobie siłę. Dopełnienie wszystkich formalności pogrzebowych nie jest trudne, a większość z nich jest realizowana przez nasz zakład pogrzebowy.

W celu ułatwienia Państwu przejścia przez ten trudny czas stworzyliśmy krótki poradnik postępowania w przypadku zgonu osoby bliskiej. Cała procedura jest zależna od miejsca zgonu oraz tego czy zgon nastąpił z przyczyn naturalnych lub innych.

Jeżeli osoba zmarła w domu, należy – w ciągu dnia – wezwać lekarza rodzinnego. Jeśli natomiast zgon nastąpił w nocy lub w weekend czy święto dzwonimy pod nr 999 lub 112 (z telefonów komórkowych). Potwierdzenie zgonu przez lekarza jest dokumentowane wystawieniem karty zgonu i jest niezbędny do przetransportowania ciała zmarłego do chłodni. W przypadku, gdy śmierć nastąpiła w szpitalu, kartę zgonu wystawia lekarz, który opiekował się chorym.

-czyli przewiezienia ciała osoby zmarłej do naszej chłodni. W przypadku HAJKO wystarczy zadzwonić pod całodobowy numer 509-10-55-55 lub 509-20-55-55 , a  natychmiast udzielimy Państwu niezbędnych informacji oraz przyjmiemy zlecenie, które zostanie wykonane najszybciej, jak to jest możliwe. Ciało osoby zmarłej przewieziemy do naszej chłodni, gdzie będzie oczekiwać na dzień pochówku.

Podstawą do jego wydania jest karta zgonu, którą wystawił wcześniej lekarz oraz dowód osobisty osoby zmarłej. Jeśli skorzystają Państwo z usług naszej firmy pogrzebowej HAJKO służymy pomocą na każdym etapie organizacji i przeprowadzenia ceremonii pogrzebowej. Na Państwa życzenie możemy więc wziąć na swoje barki dopełnianie formalności, łącznie z odbiorem zasiłku pogrzebowego ZUS.

  • karta zgonu (odcinek do celów pochowania zwłok)
  • akt zgonu (jeśli już go Państwo uzyskali; jeśli nie – pomożemy w jego otrzymaniu)
  • numer grobu (jeśli jest znany)
  • legitymacja emeryta lub rencisty (powinna być zwrócona do organu emerytalnego)
  • zaświadczenie z zakładu pracy osoby zmarłej (w przypadku osób czynnych zawodowo)
  • daty pogrzebu
  • daty kremacji (jeśli jest planowana)
  • wyboru cmentarza i miejsca pochówku
  • wyboru trumny lub urny
  • określenia rodzaju obrządku religijnego lub ustalenia szczegółów pogrzebu świeckiego
  • wyboru innych akcesoriów oraz usług pogrzebowych

Dom Pogrzebowy HAJKO jest gotowy, aby służyć Państwu profesjonalnym doradztwem w każdej kwestii związanej z pochówkiem Bliskiej Państwu osoby. Gwarantujemy, że zawsze postaramy się poświęcić Państwu tyle czasu i uwagi, ile jest to potrzebne.

ważne informacje

Należy pamiętać, że po śmierci osoby, która była uprawniona do świadczenia z tytułu ubezpieczeń emerytalnych lub rentowych możemy ubiegać się o wypłatę tego świadczenia, jeżeli nie nastąpiła jego wypłata za dany miesiąc, w którym nastąpił zgon.

Ponadto za ten miesiąc, w którym nastąpiła śmierć osoby ubezpieczonej, ZUS lub KRUS wypłaca świadczenie w pełnej kwocie, bez względu na, to kiedy nastąpił zgon. Nie ma więc znaczenia, czy było to na początku, czy na końcu miesiąca – nie można uszczuplić kwoty emerytury, np. proporcjonalnie do liczby dni życia emeryta w tym miesiącu.

Rodzina nie musi oddawać do ZUS/KRUS emerytury lub renty, gdy świadczeniobiorca żył w chwili jej odbioru. Natomiast nie należą się rodzinie te świadczenia, które wpłynęły na konto już po śmierci uprawnionego lub gdy któryś z domowników odebrał je za niego. Bliscy nie mogą też liczyć na 13-te lub 14-te świadczenie zmarłego.

Niezrealizowane świadczenie to również takie, o które zmarły złożył wniosek, ale przed śmiercią nie otrzymał z ZUS/KRUS decyzji, bo przedłużało się postępowanie prowadzone w jego sprawie. Wtedy także rodzina ma szansę na otrzymanie należnej mu kwoty.

Aby najbliżsi mogli ubiegać się o takie niewypłacone świadczenie, muszą w ZUS (lub innym organie rentowym) przedstawić dokumenty dotyczące zmarłego i ich wspólnej sytuacji:

wniosek ENS (ZUS) lub wniosek SR (KRUS) – o niezrealizowane świadczenie emerytalne,
– odpis aktu zgonu emeryta,
– odpis aktu małżeństwa, gdy chodzi o małżonka,
– odpis aktu urodzenia, gdy chodzi o dzieci,
– dowody, które potwierdzają, że te osoby prowadziły razem gospodarstwo domowe lub przyczyniały się do utrzymywania tej osoby przed jej śmiercią.

Dokumenty te można złożyć w każdej placówce ZUS/KRUS, wysłać listem tradycyjną pocztą lub przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych. Organ wyda decyzję w sprawie niezrealizowanego świadczenia w ciągu 30 dni od wyjaśnienia ostatniej niezbędnej okoliczności.

Pracodawca zobowiązany jest udzielić pracownikowi urlopu okolicznościowego na czas obejmujący:

– 2 dni w przypadku zgonu i pogrzebu małżonka pracownika, jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,

– 1 dzień w przypadku zgonu i pogrzebu siostry, brata pracownika, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

Za czas urlopu okolicznościowego pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, które jest liczone według zasad dotyczących wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

Przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w momencie śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy bądź spełniała warunki wymagane do uzyskania któregoś z tych świadczeń. Podkreślenia wymaga, iż renta ta przysługuje również uprawnionym członkom rodziny zmarłego, który w chwili śmierci pobierał zasiłek przedemerytalny, świadczenie przedemerytalne lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

Uprawnieni do renty rodzinnej są:

1. dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione,

2. przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka,

3. małżonek,

4. rodzice.

Służymy pomocą w załatwianiu formalności zarówno przed, jak też po pogrzebie.